Pravidla kroketu
Doporučená herní schémata
V Rockwood jsme navrhli několik plánů rozmístění branek a kolíků na hrací ploše. Schémata jsme rozdělili do tří základních kategorií dle výkonnosti a zkušeností hráčů: Trénovačka (jednoduchá hra pro začátečníky), Standardní hra (standardní rozvržení zahradního kroketu) a poslední je Pro znalce (speciální rozvržení, během kterého dochází k četným konfrontacím mezi protihráči).
Herní pravidla zahradního kroketu
I.Základní pravidla (zjednodušená hra pro začátečníky)
1.Princip hry
Zahradní kroket se hraje na hřišti (rovný i nerovný terén) s doporučenými rozměry cca 15 x 25m. Hřiště je vytyčené čtyřmi bílými kolíky. Začátek a konec hrací plochy určují dva barevné kolíky. Mezi těmito kolíky jsou ocelové branky. Každý hráč má dřevěné kladivo a kouli shodné barvy. Cílem hry je údery kladiva do koule projet ve správném pořadí všechny branky a trefit cílový kolík, kdo to zvládne první, vyhrává.
2.Definice pojmů
- Hráč na tahu = Aktuálně hrající hráč. Hráč na tahu udeří svým kladivem do své koule a tím provede Základní úder. Pokud při tom nezíská Prémiový úder, pokračuje další hráč.
- Základní úder = První (často jediný) úder hráče kladivem do koule, když je Hráč na tahu.
- Prémiový úder = Další úder, který může získat Hráč na tahu. V jednom okamžiku může hráč
mít k dispozici max. dva prémiové údery. Další prémiové údery však může během aktuálně probíhajícího tahu postupně získávat. - Nástřel = Trefa do jiné koule. Hráč na tahu získá dva Prémiové údery. Během Tahu může hráč každou z ostatních koulí nastřelit jen jednou. Pokud během Tahu projede branku, může každou z ostatních koulí znovu jednou nastřelit. Po případném průjezdu další branky může znovu.
3.Průběh hry
- Hráči se střídají, vždy hraje pouze jeden hráč. Pořadí hráčů určuje pořadí barev na kolíku.
- Začátek hry - První hráč si položí kouli vedle startovacího kolíku a provede Základní úder
- Průjezd brankou - Pokud hráč úderem kladiva pošle svojí kouli skrz branku = projede branku, získává jeden Prémiový úder. Koule bránu projede je-li celým objemem za brankou.
- Nástřel - Zasáhne-li hráč jinou kouli (Nástřel), získá dva Prémiové údery
- Koule mimo kurt - Pokud koule jakýmkoliv způsobem vyletí mimo kurt, hráč si ji neprodleně ručně umístí na nejbližší pomezní čáru. Pokud tato koule patří hráči na tahu a ten má právě k dispozici Prémiové údery, pak o tyto údery přichází a pokračuje další hráč.
- Průjezd špatné branky - pokud hráč projede jinou branku než by měl (nebo v opačném směru), vrací se zpět a pokračuje další hráč (ztrácí případné Prémiové údery).
- Přeskočení hráče - zahraje-li jiný hráč než je na tahu, vše se vrací do původního stavu.
- Konec hry - Nastane když všichni hráči projedou v řádném pořadí všechny branky a trefí cílový kolík. Vítěze určuje pořadí, ve kterém hráči dosáhli cílového kolíku.
II.Taktická pravidla (standardní hra)
Kroket hrají nejen jednotlivci (viz základní pravidla). Mnohem zajímavější je hra v týmech. Dva proti dvěma, ideálně tři proti třem. Na Tahu se střídají hráči z obou týmů (dle barev na kolíku).
- Krokování - Lze provádět po Nástřelu jiné koule, místo prvního Prémiového úderu. Probíhá takto: Hráč zvedne svojí kouli a přiloží ji na dotek k Nastřelené kouli. Následně svojí kouli přišlápne špičkou nohy a potom do své koule udeří kladivem. Tímto úderem druhá (krokovaná) koule odletí pryč. Během krokování se přišlápnutá koule krokujícího hráče nesmí pohnout (hne-li se, vrací se krokovaná koule zpět. Hráč na Tahu pokračuje druhým Prémiovým úderem).
- Pirát - Hráč, který první projede všechny branky a neťukne do cílového kolíku se stává Pirátem. Pirát pomáhá spoluhráčům a škodí protihráčům. Protihráči nemůžou piráta Nastřelit. Pirát na Tahu vždy může jednou Nastřelit kteroukoliv kouli a získat dva Prémiové údery.
- Volba úderu - Hráč, který dosáhl Nástřelu, zváží zda první Prémiový úder použije pro:
- Útočné krokování - tzn. krokování (odpálení) protihráče pryč = na nevýhodnou pozici.
- Taktické krokování - přihrání Nastřelené koule na pozici, na které může hráč tuto kouli znovu Nastřelit po průjezdu další brankou a tím získat znovu další dva Prémiové údery.
- Pomoc spoluhráči – krokování (odpálení) spoluhráče na výhodnější pozici, např. před branku nebo do blízkosti jiné koule, kterou bude moci Nastřelit. Lze krokovat i skrze branku.
- Rychlý postup – oba Prémiové údery hráč použije k průjezdu dalších branek
III. Konfrontační pravidla (vychytávky pro znalce)
- Černé kolíky – vně hrací plochy lze umístit dva černé kolíky. Pokud krokovaná koule projede mezi těmito kolíky, pak neplatí pravidlo „Koule mimo kurt“ a koule se nevrací zpět na okraj hrací plochy.
- Max. počet úderů – Hráč na Tahu může mít v jednom okamžiku tři Prémiové údery.